Vad är egentligen innovation?
Många har respekt för det ordet. Men låt oss smaka på det. Kan det vara så här enkelt?
En innovation är en kreativ idé som realiseras så att den skapar värde.
En innovation kan till exempel vara en ny produkt, en ny tjänst, eller en ny förbättrad process. En innovation föds ofta ur forskning, kunskap eller bara ur ren och skär nyfikenhet. Om en innovation ska realiseras så att den levererar värde, krävs det förutom genomförandekraft och förmåga, också rätt timing, rätt team, en bärkraftig idé, en fungerade affärsmodell, koll på omvärldsfaktorer och kapital. Det finns en hel del hinder på den vägen.
Ett hinder kan vara kunskapsglapp, fördomar eller invanda mönster, eller att man kanske missar en kommande trend. Ett tydligt exempel på det precis nämnda är resväskan med hjul. Exemplet lyfts av Katrin Marcal i boken ”Att uppfinna världen”. Det har blivit ett klassiskt exempel på att en innovation kan få dröja alldeles för länge, eftersom en innovation kräver att samhället på bred front erkänner dess användbarhet. Idén med resväska på hjul presenterades med responsen att det är en god idé men att man inte trodde någon skulle köpa den. En resväska bar man, den gick inte på hjul, tills inköparen på Macy´s i New York slutligen slog till och tog in resväskan som ”glider fram”.
Men vad kan vi lära av det här? Jo, att vi ofta tenderar att missa de enkla lösningarna. Ju mer självklar en lösning är, desto mindre är sannolikheten att vi ska komma på den med komplicerade metoder. Ofta söker vi det svåra och mer komplexa. Det tog femtusen år (!) innan vi kom på att man kunde fästa hjul på en resväska. Om vi avdramatiserar vad innovation är kanske vi kan få fler kreativa idéer att skapa värde.
Vi ställde frågan ”Vad betyder innovation för dig?” via vår digitala Innovationspanel. 48 procent svarade ”Nytänkande i generella termer”, det tycker vi känns glädjande. Det behöver inte vara mer komplicerat än så, även fast vi på Dalarna Science Park håller oss till definitionen ovan.
En rapport publicerad av Sweden Food Arena visar att Dalarna är topp tre inom livsmedelsinnovation i landet, något som vi givetvis är väldigt stolta över, speciellt som vi på Dalarna Science Park jobbar med många livsmedelsföretag. Det som är lite slående med våra innovativa entreprenörer på livsmedelssidan är att de inte kommer från livsmedelsbranschen. De kommer från andra yrken, men har alla ett genuint intresse att lösa en samhällsutmaning, deras idéer bidrar till att göra världen lite bättre. Det starka intresset gör att de skaffar sig kunskapen som behövs för att accelerera sin innovation. Kunskapen hämtar de genom egna nätverk och de nätverk och processer vi på Dalarna Science Park kan erbjuda. Så kan innovationer realiseras. Det ska aldrig mer behöva ta femtusen år.
Du är välkommen till Dalarna Science Park med din idé!