Simplitude på fortsatt väg mot hållbarhet
Söker du en strategisk innovationspartner för att få bästa effekt av digitaliseringen? Då ska du kontakta Borlängeföretaget Simplitude. Ett bolag som tänker stort och siktar på expansion, inte bara i Sverige utan även internationellt. Målet är att ha Tesla som kund!
Simplitude har vuxit från starten 2019 med fem anställda till det dubbla då de nyss anställde sin tionde medarbetare. Ett konsultteam som paketerar erbjudanden inom verksamhetsutveckling och digitalisering men även inom varumärken och design.
-Många företag och organisationer har stora problem att få ut effekten av digitaliseringens möjligheter, menar Fredrik Hoel, vd för Simplitude. Vi är en strategisk innovationspartner och kan erbjuda de enklaste lösningarna på de mest komplexa utmaningarna. Vi kan också hjälpa kunden att prioritera rätt saker och fokusera på verkliga behov och användarvänlighet. Vi fokuserar extra mycket på ”hur:et”; hur får man ihop strategin med vad som faktiskt ska göras.
Växa i hela Sverige
Målsättningen för Simplitude är att växa med kontor i hela Sverige och fokus kommer att vara i de större städerna; 250 anställda är målet. Och för 2021 är målet att vara 20 anställda.
Simplitude ser kunders behov av stöd i digitaliseringsprocesserna överallt; företag, organisationer, myndigheter mm.
-Idag har vi ex fotbollsklubben Malmö FF som kund och vi gör en gamificationprocess där vi bygger ett lojalitetskoncept. Vi har även Art hotel i Tornedalen där vi arbetar med varumärkesdesignen. Även kunder som Carl Larsson-gården, Trafikverket och Borlänge kommun finns med på fakureringslistan. Nyligen har vi också vunnit ett ramavtal gentemot myndigheter tillsammans med några andra aktörer. Så tillväxten är god inom Simplitude. Och drömmar finns det också; Elon Musk får gärna höra av sig, då ställer vi upp, menar Fredrik.
Affärsutveckling genom inkubatorn
När Simplitude startade med sina fem medarbetare fick de kontakt med Dalarna Science Parks affärsutvecklare; en dialog startade om hur medarbetarnas personlighetstyper bäst skulle nyttjas. IPU-analyser gjordes av medarbetarna och ett arbete om hur man ska optimera profilernas kvaliteter på bästa sätt i ledningsgruppen och till kunden.
-Det har varit riktigt bra att jobba med våra styrkor och svagheter för att lära oss hur vi fungerar bäst enskilt och i grupp. Vi försöker ha konsensus men blir vi oense så är det votering som gäller.
-Vi har också arbetat med hållbarhetsutveckling tillsammans med inkubatorns processledare. Simplitudes vision är att skapa en bättre morgondag och vi söker individer som gillar innovation, tänker vad som är bäst för ”people, profit och planet”, dvs inte bara mäta företaget ur ett ekonomiskt perspektiv utan även inkludera miljö och människor – och att allt hänger ihop.
Vad har varit mest utmanande med att utveckla ett bolag under pandemin?
– Att inte kunna träffa nya kunder som nystartat bolag är svårt, så tillväxttakten har inte varit som vi önskat. Vi vet att behovet finns på digitaliseringsstöd och har bl a genomfört flera undersökningar om digital status med hundratals bolag. I Dalarna t ex så ligger vi efter vad gäller innovation, vi tänker inte stort, många pratar fortfarande ”IT”. Här kan vi komma in från Simplitude för att optimera möjligheterna med digitaliseringen och jobba med systemdesign, utveckling och verksamhetsutveckling med fokus på människa och organisation.
Världens bästa arbetsplats
Så snart pandemin släpper kommer Simplitude att accelerera och öppna kontor i Stockholm, Malmö och Göteborg. Men man tänker även successivt att starta verksamhet i Örebro, Västerås, Norrköping m fl mellanstora städer. Men planerna stannar inte där; det är även internationellt fokus på världsmarknaden och då genom dotterbolag.
De grundläggande värderingarna tar Fredrik Hoel med sig i expansionen och har fokus på att bygga världens bästa arbetsplats – oavsett var du jobbar inom Simplitude. Det ska vara ett helhetstänk med bra förmåner, arbetstider, friskvård, psykiskt bra stabilitet etc.
-Redan nu hör fler och fler av sig och är intresserade av att börja arbeta hos oss, vilket är jättekul! Vi har många mål och framtidsplaner där ska alla trivas och må bra.
Jörgen Bond har varit affärscoach till Simplitude;
-Timingen i Simplitudes affärsidé är excellent, detta parat med ett fantastiskt team göra att dörren mot framgång står vidöppen!”
Simplitude gör nu ”exit” från Dalarna Science Parks affärsutvecklingsprocesser och vi önskar dem lycka till!
Fredrik Hoel delar med sig av sina tre bästa råd till andra företagare:
- Delad glädje är dubbel glädje; gör inte allt själv utan. samarbetat med andra som tänker olika, var och en ska göra det som hen är bra på. Samarbeta med de som är annorlunda. ”If you wanna go fast – go alone, if you wanna go far – go togehter”
- Ta fram en kommunikationsplan. Hur kommunicerar vi internt? Ha regler på hur man fattar beslut.
- Fokusera på SÄLJ! Så fort de interna processerna är någorlunda på plats så handlar allt om att skapa affärerna. De interna processerna får förfinas under resans gång.