Optimala lösningar för nya digitala marknader
– Det är internationellt vi ser största potentialen att växa, säger Petri Ruotsalainen från företaget OptoPro Solutions. Företaget utvecklar och säljer en digital plattform för projekthantering inom fiberutbyggnad och kraftnät. ”Vi är lite tvärtom, menar Petri, då det var den internationella marknaden som först efterfrågade vår produkt som vi egentligen utvecklat för internt bruk. Oftast brukar man börja nationellt. – Vi var på mässa i Tyskland och visade appen av tillfällighet för en kund. Det var då vi såg möjligheter för Optopro att växa och blir kommersiella.
Sverige har kommit långt i digitalisering och alla vill ha bästa möjliga fiberlösning. Men i t ex Finland, Tyskland och England har man inte alls samma utbyggnad av fiber.
– Marknaden är enorm och vi ser att vår produkt med tilläggstjänster kan växa i princip hur mycket som helt, påstår Petri. Men det gäller att jobba med tillförsikt och strategiskt, och det är här vi får ovärderlig hjälp av inkubatorns olika coacher.
-Att jobba med OptoPro är intressant, säger Jörgen Steen, affärsutvecklare på Dalarna Science Park. Utbyggnaden av fibernätet, som är en viktig del av digitaliseringen i samhället, är i sig väldigt lite digitaliserad. Med det positiva mottagandet som systemet har fått i Sverige, ser vi goda möjligheter att expandera internationellt. Att systemet dessutom kan utvecklas för andra applikationsområden gör potentialen ännu större. Genom att använda Optopro som projektstöd ökar inte bara effektiviteten och lönsamheten i projekten -det bidrar även till minskad användning av resurser som t ex drivmedel, vilket ger stora miljöfördelar.
Bakgrunden till starten av OptoPro bygger på egen erfarenhet av kabel- och projekt till företag. I många av grävjobben så är rapporteringarna undermåliga och mycket tid och energi går åt att samla ihop lappar med noteringar, excelfiler, muntliga kommentarer etc. I detta läge blev teamet Petri Ruotsalainen, Calle Lindroth och Jan Zackrisson, ägare och utvecklare av OptoPro, inspirerade och skapade den databaserad applikationen. I applikationen kunde ”gubbarna ute på fältet” själva dokumentera framdriften av jobbet med foton, kommentarer, rapporter och checklistor. Arbetsledaren, beställaren och kunden kunde paralellt ha full koll digitalt på hur arbetena utvecklades. Tiden effektiviserades, arbetena dokumenterades och säkerheten höjdes.
Att växa innebär också expansion. Just nu söker OptoPro en ingenjörsstudent som vill göra sitt examensarbete med fokus på hållbarhetsberäkningar och vilka miljöeffekter användandet av OptoPro genererar. Företaget söker även investerare för den internationella satsningen och för mjukvaruutbyggnaden. Finns det intresserade är OptoPros team villiga att diskutera vidare.
Framtidsplaner finns det gott om för OptoPro´s team och man vill helt klart expandera verksamheten med utveckling av tre olika mjukvaror inom fiber, kraft och systemlösningar.
Några goda råd vill Petri gärna dela med sig av till andra som är på väg att bolagiseras eller växa på den internationella marknaden:
- Följ upp alla kontakter och boka fysiska möten; det räcker inte med mail.
- Våga lyfta dig och var modig i samtal, möten och kontakter med kunder
- Våga ta hjälp av coacher och rådgivare. Här finns t ex tips och idéer om t ex utlysningar, bidrag, nätverk.