Norden nästa för Hollistay
Bokningsplattformen Hollistay för campare grundades 2017 med avsikten att göra det enklare för campingintresserade att överblicka alla campingboenden. Att smidigare planera och boka på ett och samma ställe. Sedan 2019 är Malin och Lasse Mellstrand, grundare av Hollistay, igång med plattformen som växt till drygt 1 miljon besökare. Hollistay har utvecklats och förfinats, finns på sju olika språk och innehåller alla campingplatser i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Och nu är en “app” till mobilen redo att lanseras för smartare hantering. Genom Dalarna Science Parks företagsinkubator har Malin och Lasse coachats i affärsutvecklingen.
-Vi har i mer än tio år själva drivit åtta campingplatser och har stor erfarenhet av campinglivet. Både Malin och jag har sett behovet att utveckla en bra lösning, menar Lasse Mellstrand. Många campingplatser kontaktar oss där vi mer än gärna delar med oss av vår egen erfarenhet som tidigare campingägare. Det är fantastiskt kul att kunna hjälpa andra och vår styrka är att förstå den bransch man jobbar i.
Idag finns det ett antal olika sajter för campingar i Norden och att planera en camping-weekend eller semester brukar vara förknippat med en hel del letande på olika sajter, både inom och utanför Sveriges gränser. Hollistay har löst dessa problem genom att samla alla Nordens 2 400 campingplatser på en och samma plattform där gästerna enkelt kan söka, upptäcka, boka och besöka dem.
Digitala kundvanor kräver smarta tekniska lösningar
-Hollistay är ett techbolag med fokus på att skapa bra tekniska lösningar som gör det enkelt för både campingägarna och gästerna att hitta varandra, menar Malin Mellstrand. Våra kunder är vana digitala användare och idag räcker det inte att bara skapa en bokningsplattform, lansera den och luta sig tillbaka. Vi arbetar därför strategiskt och utvecklar de tekniska lösningarna som gör det enklare för kunden.
Därför är en ”app” redo att lanseras nu och som ska underlätta att hitta campingplatser och göra det enkelt att boka. Appen kommer att vidareutvecklas efter hand där vi redan nu har stora planer för framtiden och nyheter för branschen
– Vi såg att nästan 80 procent av våra kunder använder mobilen när de söker campingplatser. Här jobbar vi strategiskt med marknadsföring, bilder, filmer, radio, och annonser samt mediekontakter, berättar Malin. Hollistay bearbetar samtidigt marknaden av campingplatser genom nyhetsbrev, telefonsamtal och inte minst besök på plats runt om i landet.
-Varje år gör vi en roadtrip och besöker campingar för att marknadsföra Hollistay men även se hur gäster och ägare har det. Vi omvärldsspanar, diskuterar och är lyhörda för vad som är på gång, menar Malin och Lasse. Pandemin har gjort att allt fler vill hemestra och upptäcka Sverige och Norden, fortsätter Mellstrands. Vill man resa säkert och tryggt passar camping väldigt bra med eget boende där campingarna också arbetat hårt för att gästerna skall känna sig trygga.
Affärscoachning genom inkubatorn
Under tiden i inkubatorn har Hollistay fått stöd med hållbarhetsstrategi, IP-analys, ekonomi och budget samt kontakter med bank och investerare. De har också fått coachstöd i utformning av sitt styrelsearbete med struktur och ledning av hur ett styrelsearbete går till. Genom olika affärsutvecklande processer i inkubatorn har Hollistay utvecklats. Och nu är Malin och Lasse redo att göra en positiv exit från inkubatorn;
– Inkubatorgänget har varit ett fantastiskt bollplank och stöd som gett oss trygghet i vårt företagande. Vi känner oss trygga med att kliva ur nu och fortsätta på egen hand, menar paret Mellstrand.
Affärscoach Karin Burgaz:
-Som processledare önskar jag Malin och Lasse stort lycka till med sin resa. De är välrustade för sina framtida utmaningar och kommer, tillsammans med sina övriga delägare, att sätta Hollistay på Norden-kartan under de närmsta två åren. Jag ser så mycket fram emot att följa alla framgångarna! Gasa!
Malin och Lasse skickar med goda råd till entreprenörer:
- Tro på det man gör
- Ta hjälp bland de som kan och har kunskap
- Ha ett mål, tro på det, man måste inte kunna allt, våga växa och lär på vägen. Många har en dröm, men vågar inte förverkliga den för man ser hindren innan. Det finns alltid hinder längs vägen som man får lösa allt eftersom.
- Ha en genomarbetad affärsidé, omvärldsspana och gör en marknadsundersökning om hur man kan tjäna pengar.