Innovationssystemet skapar värde – verktyg för hållbarhet i verkligheten
”Vi befinner oss i en djup klimatkris som sätter ramar och skapar möjligheter för nyföretagande och industriella satsningar. Vi har det här decenniet på oss att göra signifikanta skillnader.” Med de talande orden inledde Staffan Laestadius, professor emeritus i industriell utveckling vid Kungliga Tekniska Högskolan, sin presentation under ett seminarium på temat Verktyg för hållbarhet i verkligheten som Swedish Incubators and Science Parks, Dalarna Science Park och Social Venture Network arrangerade i slutet på mars.
Utöver forskning på ämnet lyftes bland annat arbetet med att ta fram ett nytt verktyg för att mäta var i hållbarhetsarbetet ett företag befinner sig, Sustainable Readiness Level och hur man kan undvika green-wash. Vi fick även lyssna in till Mattias Bergqvist, hållbarhetschef på Coop och Linnéa Falkinger, grundare av Cashewmeetly kring hur de arbetat med hållbarhet som en del i affärsmodellen.
Sustainable Readiness Level
Att det finns en stor consensus bland klimatforskare att fundamentala utsläppsreduktioner måste ske under detta decennium är något vi matas med dagligen. Här behöver nya bolag börja jobba med hållbarhet som en del i affärsmodellen från start. Det finns idag många initiativ som kan hjälpa företag att arbeta hållbart – ett av dessa är Sustainable Readiness Level, en skala initierad av Vinnova och SISP med utgångspunkt i KTH:s Innovation Readiness Level. Frida Vikström, hållbarhetsstrateg på Dalarna Science Park är en av dem som arbetat med att ta fram skalan vilken syftar till att hjälpa till att kategorisera ett företags hållbarhetsarbete och hjälpa till att se vad som är nästa steg i utvecklingen. Skalan används av många inkubatorer och som stöd för affärsutvecklare.
Från tanke till handling – undvik Green-wash
Det finns idag finns idag stora behov av mer kunskap i att kunna mäta sitt bolags hållbarhetsutveckling, inte minst för att lättare kunna kommunicera den resa man gör i hållbarhetsfrågan. Att definiera var man är i arbetet kan faktiskt minska risken för Green-wash. Det räcker med andra ord inte att stoltsera med loggor om att man följer vissa av målen kring agenda 2030. Den som vinner är den som är genuin, äkta och håller sig till sina principer, utan att krångla till det.
Två inspirerande företag som gjort hållbarhetsresan till en del av affärsstrategin
Coop är ett varumärke som funnits i över 120 år och år 2021 utsågs förbundet till Sveriges mest hållbara varumärke. Coop har tagit ett stort steg i att arbeta hållbart med visionen att vara Sveriges viktigaste konsumentkraft. Mattias Bergqvist berättade under seminariet hur de använt innovation för att jobba mer hållbart. För att möta konsumenten där de är har Coop utvecklat en app där man enkelt kan skanna varor och se hur pass hållbara de är. På så vis involverar man sina kunder och får dem att tänka i hållbarhetsfrågor.
Ett annat företag som tagit hållbarhetsfrågan som utgångspunkt i sin affärsidé är företaget Casamansea med produkten Cashewmeetly och grundare Linnéa Falkinger. Linnéa bor halva året i Senegal och halva året i Sverige. I Senegal upptäckte hon för första gången cashewäpplet som kan tillagas och ätas som ett vegetariskt alternativ. En frukt som annars lämnas att förmultna efter man skördat cashewnöten. Linnéa upptäckte att det var otroligt gott, där frukten också har konsistensen av vanligt kött. Linnéa såg en chans att dels minska matsvinnet genom att bevara köttet från cashewfrukten, dels möjligheten att skapa en produkt som komplement till vanligt kött som vi faktiskt äter för mycket av. 2021 lanserade hon Cashewmeetly och har sedan start haft en hållbar, cirkulär och social affärsmodell. Något som var en självklarhet för henne när hon startade. Inte bara bevarar hon all produktion i Afrika utan ser även till att ge tillbaka till landet genom att ge en del av vinsten till olika välgörenhetsprojekt.