Future health today – Vivolab är redo!
Nyfikenheten på att testa eget entreprenörskap och med många innovativa idéer gjorde att Fredrik Bokvist och Lars Thelin vågade! Nu är de båda redo att lansera sin första högkvalitativa medicintekniska produkt. Först ut är en ”andningsnapp” med ett luftfilter för olika typer av luftföroreningar, bakterier, virus mm. Och de lanserar inte bara i Sverige utan går globalt och digitalt direkt med återförsäljare i Norge och Danmark – till att börja med!
De båda narkos- och intensivvårdsläkarna Fredrik Bokvist och Lars Thelin har sedan flera år känt en lust att starta ett företag och testa sina gedigna medicinska och tekniska kunskaper. Sitt företag var de snabbt i gång med och hade till att börja med ett tjugotal produktidéer. Detta skalades ner och först ut är en produkt för barn mellan ca 0-4 år vars syfte är att förbättra hälsa och livskvalitet; där barnet andas genom en utbytbar filterkapsel och därmed minimerar risken att bli sjuka.
– Vi har valt att fokusera på små barn och deras hälsa till att börja med, säger Fredrik. Många småbarn blir lätt exponerade för luftföroreningar och andas in skadliga partiklar som leder sjukdomar och infektioner. Se bara i storstäder som Beijing och New Delhi. Där utsätts barn för enorma mängder luftföroreningar vilket orsakar livslånga skador. När COVID-19 kom in i bilden blev det ännu tydligare med vikten av att kunna andas ren luft och heller inte sprida virus vidare vid utandning. En vanlig ansiktsmask rekommenderas inte av WHO för så små barn. Här ser vi en möjlig användning av vår produkt, som vi valt att kalla Breease.
Produkten har testats av laboratorier och testmiljöer. Men självklart även av föräldrar och barn som också har fått tycka till om produkten och pris. Vivolab jobbar helt i enlighet med ISO 13485 och MDR 2017/745. Målgruppen är i första hand föräldrar som handlar online och som även tänker kvalitet och hållbarhet. Därför kommer Breease att säljas via online-apotek, vara tillverkad av plast som kan återvinnas till 100% samt tillverkad i Sverige.
Internationella kontakter viktigt
Redan tidigt tog Fredrik och Lars kontakt med Almi Företagspartner och deras innovationsrådgivare; där de fick bra stöd och råd och även viss finansiering. Därefter sökte de sig till Dalarna Science Parks inkubator och affärsutvecklingsprogram samt till Enterprise Europe Network, ett affärsnätverk för internationalisering. Vivolab erbjöds att följa med på en delegationsresa till Kina, och här började de internationella kontakterna att ta fart. Kontakter med tillverkare etablerades, studier av miljöer utfördes och tänkbara målgrupper identifierades. Något som nu resulterat i flera patent.
– Det är verkligen toppen att få stöd i affärsutvecklingen av inkubatorns coacher med all kunskap och kompentens; och det ger en styrka att våga tänka ett steg längre; vi är redo att satsa helhjärtat på vårt företag, säger Lars.
Victoria Ställberg är affärscoach till Vivolab;
– Vivolab är ett av våra mest innovativa bolag med unika produktidéer som alla har stor potential på den internationella marknaden. Att följa och stötta Fredrik och Lars på deras resa med att bygga bolag är både givande och utmanande. Vi behöver vara på tå och ständigt söka den kompetens de behöver och till det nyttjar vi vårt breda nätverk både nationellt och internationellt. Det händer mycket nu, Fredrik och Lars har verkligen visat att de har både driv, passion och uthållighet för att introducera Vivolab på marknaden.
Framtidens hälsa är idag
Vivolabs grundare Fredrik och Lars, är snart redo att lansera Breease på marknaden med flera andra medicintekniska produkter på gång. På sikt kommer de också ut med farmakologiska produkter. Fredrik och Lars ser att framtidens hälsa är här idag och den pågående pandemin med Covid-19 har gjort det möjligt att påskynda Vivolabs produktportfölj då flera målgrupper är intresserade av virus- och bakterieskydd.
– Vi jobbar redan nu för att finnas med våra produkter internationellt och visionen är att vi inom fem år ska vara verksamma på 12 marknader och på fyra kontinenter samt ha över 10 miljoner återkommande kunder årligen.
Mats Persson, med lång erfarenhet från bl a SHL Group har stöttat bolaget med kunskap och går nu även med som delägare. Mats erfarenhet och driv är en mycket stor tillgång för Vivolab och gör att bolaget står inför nästa fas. Vivolab är redo att expandera och utveckla teamet med fler personer, gärna med kompentens utanför deras egen; intresserade är välkomna att höra av sig till info@vivolab.se
Fredrik vill gärna skicka med några goda råd till andra entreprenörer:
- Stresstesta din idé; tro på din idé men låt den granskas av andra.
- Lyssna inte för mycket på negativa åsikter, ha skinn på näsan och jobba på!
- Var noggrann med vem du tar in i bolaget, särskilt i början. Det kan lätt bli fel.