Digitala förflyttningar som hävstång
Gränser är ständigt till för att flyttas hos Simplitude, och nya innovationer inom digitalisering väntar nu på att lanseras internationellt.
– Vi fick en bra start och det var mycket tack vare Dalarna Science Park, säger en stolt vd Fredrik Hoel.
Mycket har redan skrivits om Borlängeföretaget Simplitudes resa från ett litet trevande start up-företag (som kom in i inkubatorn 2019) till dagens storslagenhet ”i en större, växande kostym” med intresse från alltfler kunder, både i Sverige och utomlands. De sex grundarna hade förvisso en stor erfarenhetsbas i ryggen när de tillsammans klev in i bolaget, men minorna var ändå många när en riktning skulle pekas ut för framtiden.
– Det är ofta så det ser ut i början av en företagsresa. Det finns ett stort behov av att ta reda på hur man ska jobba tillsammans och ta kloka beslut. Vårt motto från början var att ”göra rätt saker” snarare än att ”göra saker helt rätt”, det är en stor skillnad på det. Man tappar tempo om allt ska göras perfekt från början. Vi behövde sätta igång. Just det här kan vara den svåraste utmaningen inom digitalisering, att se långsiktigt, ta beslut för våra kunder och prioritera det helt avgörande i att göra ”rätt saker”. Men vi har blivit bra på det, och fått marknadens förtroende.
När Fredrik idag ser tillbaka är han inte sen att hylla de aktörer som på olika sätt bidragit till framgången.
– Vi hade Jörgen Bond på Dalarna Science Park som coach i inkubatorn under de första åren. Vi var väldigt förvånade över att den höjden fanns i Dalarna. Han coachade på den nivå vi behövde, det var fantastiskt. Däri ligger en stor förklaring till att vi faktiskt vågade tro på oss själva och också göra stora, helt nödvändiga investeringar.
En strategisk innovationspartner
Att sammanfatta Simplitudes affärsidé kan göras på olika sätt, den traditionella är att prata om ett konsultteam som paketerar erbjudanden inom verksamhetsutveckling och digitalisering, men även inom varumärken och design
– Vi är en ”one stop-shop” idag, med allt under samma tak, det är unikt med alla de olika kompetenser som gör att vi får en förmåga och kraft att implementera strategisk kreativitet på ett för kunden lönsamt sätt. Det är managementkonsulter i italiensk kostym och backslick blandat med utvecklare i Star Wars-tisha och designers i moderiktig utstyrsel, tre företag i ett kan man säga, där vi trivs otroligt bra tillsammans. Det är viktigt att hela tiden vara lyhörd och släppa in varandra, det är de olika infallsvinklarna som driver oss framåt. Något som utmärker oss är att vi hela tiden letar efter hålen på marknaden, och när vi identifierat dem försöker vi tillsammans hitta lösningar för dem.
Det senaste exemplet har genererat ett nytt dotterbolag som förväntas ha ett företagsvärde på en miljard inom tre år. Även här har Dalarna Science Park varit inblandat, om än i mindre skala än i företagets uppstartsskede.
– Det handlar om en plattform för padel och tennis där vi har samlat allt som man annars behöver massor med appar för att sköta, som bokning, poäng, lojalitet och väldigt mycket mer. Plattformen kommer att göra allt mycket enklare för både ägare av padelhallar och användare.
Innovationen går under namnet ”Court 22” och släpptes på marknaden den 1 december, och kommer enligt Fredrik att ge ett påtagligt eko i padelvärlden, eftersom den är ett exempel på det som utmärker Simplitude generellt, det vill säga ”flera lösningar i ett”.
– Redan nu vet vi flera hundra anläggningar som kommer att ansluta sig under 2023 och vi har hittat mycket bra investerare och säljare. Bara i Sverige finns det en halv miljon som regelbundet spelar padel och det bokades 5 800 000 timmar speltid bara i Sverige senaste året. Nu tar vi det här globalt där den stora marknaden finns och jag är överväldigad över hur stort det här kan bli.
Och företaget växer inte bara i höjd och affärsidéer, de fortsätter att växa även organiskt.
– Trots pandemi och lågkonjunktur har vi gått från nio till 21 anställda, och bortom nyåret växer vi med kontor i både Stockholm och Örebro. Trots konjunkturen har vi många och stabila uppdrag, det fungerar för att vi är så breda och blir nischade tack vare det. Och vi har flera egna affärsidéer som vi är ganska klara med, som vi snart ska se om de lyfter. Viktigt för oss är också att vi gör nåt för miljön, att människor och vår planet mår bättre, och vi kopplar i regel våra digitala förflyttningar mot Agenda 2030-målen.
Fredrik är medveten om att andra start up-bolag i länet kastar lystna blickar på Simplitudes resa.
– Vi är gärna en katalysator för andra start ups i Dalarna. Jag är så stolt att vi vågade, fått det att bära och att vi nu lyfter på det sätt som vi gör. Där kan vi inspirera andra, eftersom många andra start ups på de här nivåerna annars håller till på Stureplan.
Jörgen Bond på Dalarna Science Park har hyllats som affärscoach. När Jörgen pratar om Simplitudes senaste innovation, Court 22, med dotterbolaget Simplitude Bookings, säger han så här.
– Innovation för mig är förmågan och kraften att lönsamt implementera strategisk kreativitet. Det räcker inte bara med en bra idé vilken som helst, den måste också vara av strategisk karaktär och gå att sälja till någon som är beredd att betala för den så att den blir lönsam. Så för att lyckas med innovation behöver man modet att inkludera andra människor och också olika perspektiv. Om det något som sticker ut hos teamet bakom Simplitude Bookings är det just genomförandekraften och förmågan att inkludera mångfald av både människor och perspektiv.