Cashewmeetly lanserar nytt hållbart vegokött på cashewäpple i butik
För varje cashewnöt som skördas kastas ett helt ätbart och näringsrikt cashewäpple. Bara i Afrika ruttnar 16 miljoner ton cashewäpplen varje år i samband med skörden av cashewnötterna. Här föddes idén hos Linnéa Falkinger att ta vara på äpplet och förädla det på plats i produktionslandet, både för att skapa nya lokala arbetstillfällen och få fram ett nytt, mångsidigt och naturligt växtbaserat alternativ till kött i matlagning. Resultatet blev Cashewmeetly, som nu lanseras nationellt i Axfoods butiker. Genom Dalarna Science Park får Linnea coachning i utvecklingen av företaget.
Cashewmeetly vilar i idén om en cirkulär, hållbar och social affärsmodell. Den sociala entreprenören Linnéa Falkinger ville skapa nya arbetstillfällen till annars arbetslösa kvinnor i Senegal, minska matsvinnet och erbjuda ett nytt hållbart växtbaserat livsmedel. Samtidigt ville hon återinvestera en del av vinsten för att finansiera barns och ungas skolgång, stötta lokala välgörenhetsprojekt och erbjuda mikrolån till kreativa entreprenörer i produktionslandet.
Idén var att ta vara på cashewäpplet, själva frukten och ”restprodukten” från produktionen av cashewnötter. Bara i Afrika ruttnar 16 miljoner ton cashewäpplen bort varje år i samband med skörden av cashewnötterna. 57 procent av världens cashewnötter kommer från Afrika. Bara 5 procent av nötterna förädlas lokalt, vilket gör att tusentals lokala jobb går förlorade, och näringsrik mat går till spillo.
Linnéa Falkinger, Casamansea
Samarbete och affärsutveckling med science parks
Via Dalarna Science Parks samarbetspartner Krinova Science Park, som är specialiserade på livsmedel, fick Linnéa och Axfood kontakt i början av året. Och sedan dess har arbetet pågått med att ta fram och lansera Cashewmeetly brett på den svenska marknaden.
– Jag vill bygga ett varumärke som gör gott både för människan, klimatet och ekonomin. Men för att verkligen göra skillnad krävs mycket arbete med exempelvis kvalitetssäkring, förpackning, distribution och marknadsföring – och att få upp stora volymer. Genom samarbetet med Axfood får jag en chans att nå marknaden brett och på flera olika sätt. Förhoppningen är att kunna etablera Cashewmeetly globalt, och starta fler hållbara cirkulära produktioner i andra länder som har stora produktioner av cashewnötter där cashewäpplen fortfarande går till spillo, säger Linnéa Falkinger.
Lansering av vegoköttet i butik
Cashewmeetly är en mångsidig matlagningsprodukt, helt utan tillsatser. Man kan både koka, steka, woka och grilla vegoköttet, eller lägga i matberedaren och köra till färs. Bara fantasin sätter gränser. Tillagat är cashewäpplet fruktigt, lite syrligt och har bra tuggmotstånd.
Under senare delen av oktober 2021 kommer Cashewmeetly att finnas på Urban Deli, Willys-, Willys Hemma- och Hemköpbutiker och på Mat.se, och därmed tillgängligt i över 300 butiker och e-handel över hela landet.
-Det är en ynnest att få följa och stötta en entreprenör som Linnea genom både motgångar och framgångar, som det alltid är när en ny produkt tas fram och ska lanseras på en marknad. Nu är Linnea framme vid en av sina milstolpar då produkten ska ut på marknaden och det ska bli otroligt spännande att se hur den tas emot. Vi är stolta över det arbete Linnea gjort för att komma hit och den stora positiva påverkan produkten och affärsmodellen har på både människan, klimatet och ekonomin säger Victoria Ställberg, chef Affärsutveckling.
Fakta om Cashewmeetly och cashewäpplen
Cashewmeetly består av en enda ingrediens, nämligen 100 procent naturligt förädlat cashewäpple. Cashewäpplet är en så kallad falsk frukt, som ser ut som en blandning mellan en paprika och ett äpple. Under cashewäpplet växer den äkta frukten, en njurformad stenfrukt, som innehåller det frö som de flesta känner igen som en cashewnöt.
För varje 10 kilo cashewnötter som förbrukas kastas idag 90 kilo fullt ätbara och näringsrika cashewäpplen, som hittills setts som en spillprodukt. Konsumtionen av cashewnötter ökar med omkring 40 procent per år, och matsvinnet för alla cashewäpplen som kasseras likaså. Att ta vara på äpplet och använda det som en ny typ av vegokött minskar därmed både matsvinnet, och produkten kan bidra till en hållbar livsmedelsproduktion, med en produkt som håller en hög kvalitet och smak, och är helt naturlig.
Cashewäpplet är kalorisnålt och är en naturlig källa till mineraler, järn, fosfor, kalcium, protein, kalium, fibrer och carotene, och cashewäpplet innehåller 5 gånger så mycket C-vitamin som en apelsin. Den färgstarka biprodukten doftar sött, men har i färskt tillstånd en sträv eftersmak, lite som en omogen banan. Hållbarheten är mindre än 24 timmar när äpplet lossnat från trädet. Sedan påbörjas förruttningsprocessen, och miljoner ton cashewäpplen ruttnar därför bort varje år världen över, i samband med skörden av cashewnötterna.
Cashewmeetly tar vara på spillfrukten direkt från bönderna och förädlar det sedan genom en speciell torkningsprocess. Härigenom skapas ett näringsrikt livsmedel som i matlagning bjuder på en unik, fruktig och lite syrlig smak och köttig textur som passar lika bra i långkoket som i tacosen eller på grillspettet.
Produktionen av Cashewmeetly skapar nya arbetstillfällen för arbetslösa kvinnor i produktionslandet och hela produktionen har en social, cirkulär och social affärsmodell. En del av vinsten går till att finansiera barn och ungas skolgång, stötta lokala välgörenhetsprojekt och erbjuda mikrolån till entreprenörer i produktionslandet.
Med en lång hållbarhet i sin torkade form och med den sociala affärsmodellen som Cashewmeetly skapat gör produkten gott både för klimatet och människorna längs hela produktkedjan.