BASTA ger en modern storstadskänsla i medelstora städer
Känslan när man kliver in på Bastarestaurangen är genuin, modern och avslappnad. Det är färgglatt, liv och rörelse, skön musik och framför allt känns inget perfekt, på ett bra sätt. Tankarna går till urbana stadsdelar i storstäder världen över, och för en sekund befinner man sig i Barcelona eller New York. Här vill man äta, umgås och må bra – och allt omgärdas av känsla och kvalitet a´la urban style!
Och det är många som vill uppleva the urban style á la BASTA. När Basta öppnade sin första restaurang i Falun var det lång kö ut på gatan och när restaurangen öppnade i Borlänge hade 800 personer bokat bord inom loppet av ett par timmar. Båda restaurangerna snittar på 6000 gäster i månaden. Nu finns det även en restaurang i Gävle och till hösten öppnar man i Sundsvall. Nu har ”koncernen” börjat byggas!
– Vi vill skriva italiensk restauranghistoria i Sverige, och där har vi satt ribban. Hur långt vi kommer och hur snabbt vi kan växa återstår att se. Det måste ske i en takt där vi kan behålla den genuina kvaliteten. Tummar vi på den tappar vi visionen för Basta, säger vd Brazer Bolzlak som driver Basta Urban group tillsammans med kollegan Kristjan Longar, operativ chef.
Triggas av förändringsarbete och affärsutveckling
Båda Brazer och Kristjan har en bakgrund inom idrott; närmare bestämt fotboll och volleyboll, och har genom detta ett resultatdriv. De triggar varandra att ständigt förändra och förbättra samt utveckla affärerna. Varje dag ser de verksamheten som en match, de gillar att vinna och prestera optimalt. Every great business is built on friendship, menar båda.
Basta skriver sista kapitlet i gästernas upplevelse
-Vi är av den inställningen att vi alltid kan leverera det där lilla extra; från välkomnandet i dörren, till att kunden blir placerad, äter maten och till dess notan ska betalas – vi kan alltid skriva det sista kapitlet i upplevelsen för gästen. Vi vill att man ska gå ut från restaurangen nöjd, dela sin upplevelse och vilja komma tillbaka! Då har vi lyckats!
Hur lyckas man med detta?
– Vi bygger struktur och processer, satsar på kvalitet istället för kvantitet; det vill säga det är kvalitet och inte så många restauranger som möjligt. Vi ska expandera i den takt som vi kan hålla kvalitet.
Basta är en stor urban familj
-Vår restaurang ska fungera som en integrationsmotor i samhället. Här pratar vi cirka femton språk och här bryr vi oss om. Vi har utvecklat en atmosfär där människor får sin röst hörd och blir sedd. Vi leder som vi lär och därför har vi också låg personalomsättning. När vi rekryterar gör vi det med kvalitet och personlighet och vi kan också erbjuda en trygg och säker arbetsplats. Och de vet att ledarskapet är viktigt och att vara goda förbilder, ställa krav men självklart visa respekt för varandra och skapa förtroende.
Framtid?
När det ska öppna en ny restaurang är det läget som avgör och om det finns en intresserad fastighetsägare som är villiga att satsa och investera. The Urban Group har ett kvalitetskoncept som de vet håller; så i bästa samförstånd etablerar man sig successivt i flera mellanstora städer i Sverige. Brazer och Kristjan har blivit uppvaktade för etableringar men tackat nej;
-Vi vill växa med kvalitet och inte finnas överallt. Idag är vi 45 anställda och inom kort är vi 60 personer då Sundsvallsrestaurangen öppnar. Vår styrka är låg personalomsättning, menar Brazer.
-Vi ska framtidsanpassa och bygga fler koncept och vi ser t ex att i Sverige är vi hälsomedvetna, gillar öppna kök och upplevelser; vill ha den genuina och äkta upplevelsen. Att växa med kvalitet istället för så snabbt som möjligt är the Urban Italian Groups´koncept.
Brazer och Kristjan pratar om att ha magkänsla men ändå drivas av struktur och planlagda processer.
Kris föder kreativitet
-Vi ser nu också i dessa virustider att kunderna får ett annat köpbeteende; takeaway är här för att stanna, tror både Brazer och Kristjan. De ställde snabbt om sitt erbjudande med mat för avhämtning eller leverans hem till dörren; ett koncept som fungerar bra. De har också erbjudit kunderna ett något lägre pris om de själva kommer till restaurangen.
Man måste våga tänka nytt och testa; blir det inte bra får man justera igen; inte stanna av, menar Kristijan.
Att växa med inkubatorns processtöd
Genom Dalarna Science Parks affärsutvecklingsprocesser har Brazer och Kristjan fått stöd att vrida och vända på konceptet. Affärscoach Jörgen Bond ställer de där knepiga och ibland provocerande frågorna som gör att Brazer och Kristjan triggas och utmanas – precis som de vill.
– Det är inte den som vill vinna mest som vinner! Det är den som är beredd att göra jobbet för att kunna vinna som har störst möjlighet. Bastateamet är ett gäng som gör jobbet och under strukturerade former och med ett tydligt fokus på vad som är viktigt för kunden! De jobbar otroligt hårt med både det som är viktigt just nu och också det som är viktigt framöver, menar Jörgen Bond.
Basta är öppna och transparanta
Tillsammans jobbar Brazer och Kristijan även med FNs globala hållbarhetsmål; hur kan man minska matsvinnet och fokusera på hållbarhet som ett helhetsgrepp och tänka på ”people, profit och planet” och redovisa detta genom ”triple bottom line”. Det går ut på att man inte bara rapporterar om ekonomiska resultat utan också om sociala och miljömässiga. Vi vill vara öppna och transparanta, säger Brazer och Kristjan; både med vårt arbete och vårt sätt att bygga affärkoncernen.
BASTA är restaurangkonceptet som är här för att stanna och växa både i med- och motgångar!