Franchisekedjan Skyltstället säljs och bröderna satsar på nytt!
Vad hände sedan?
Det tre bröderna Eriksson, Samuel, Rickard och Pontus, har nästan tio års tid drivit och utvecklat Skyltstället – Skandinaviens största skyltaktör – med bas i Borlänge. Nu är företaget sålt och ny VD kliver på om ett par veckor för att ta över verksamheten. Och allt enligt plan!
När bröderna köpte Skyltstället 2011 var det en verksamhet med både produktion och försäljning i Borlänge. Redan vid köpet av verksamheten planerades för en större expansion och 2013 började verksamheten växa som en franchisekedja. Skyltstället expanderade kraftigt och 2015 outsourcades all produktion för att renodla verksamheten genom att enbart ha administrationen av kedjan i Borlänge. Detta har inneburit att man växt till att idag vara 20 franchisetagare i 30 städer och blivit den ledande aktören i Skandinavien.
Under företagets resa har bröderna Eriksson varit med i inkubatorns affärutvecklingsprocesser genom Dalarna Science Park; här har de fått rådgivning och coachning i allt från styrelseprocesser till byggande av franchisingkonceptet ”vi hade inte varit där vi är idag utan inkubatorns affärscoacher, säger Samuel Eriksson.
Några misstag på resans gång?
-Självklart har det blivit flera misstag, t ex; valde vi inte att ha central fakturering vilket kan vara ett hinder i transparens och synlighet då det inte syns nationellt att vi är Skandinaviens ledande skyltaktör. Från start hade vi ett mycket tydligt koncept men vi hade inte en tydlig profil på vilken typ av franchisetagare vi önskade. Vi satsade även tid och kapital på en nationell säljorganisation belägen i Stockholm och det blev tyvärr en kostsam affär; istället för att tjäna förlorade vi över miljonen!
Men det har ändå gått bra för Skyltstället och företaget har gått från 5 miljoner i omsättning när vi förvärvade verksamheten 2011 till dagens 75 miljoner kronor i den samlade kedjan!
Vad händer nu?
Vi kommer vara kvar i Borlänge och inom Skyltstället verka som franchisetagare istället för som tidigare franchisegivare, berättar Samuel. Vi tre bröder kommer att arbeta vidare tillsammans i vårt gemensamma bolag Eriksson Business Group AB där vi har ägarintressen i 7 olika bolag spridda i olika branscher.
– Det har varit en tydlig plan sedan start att sälja Skyltställetkedjan vid årsskiftet 2020/2021; så vi följer planen. Vi nådde inte alla målen vi satt upp för verksamheten, men minst 90 procent alla fall. Nu gör vi om och gör rätt efter många års erfarenhet av hur man bygger en kedja, växer med flera lokala enheter i en verksamhet. Känns hur bra som helst, menar Samuel!
Och vad det är bröderna nu ska satsa på vill han inte avslöja men ett är säkert; de har lärt sig massor på resans gång och affärsutvecklingsprocesserna genom inkubatorn har varit ovärderliga, avslutar Samuel Eriksson – på väg mot nya mål!