Nya förutsättningar skapar nya möjligheter för campinglivet – positivt för Hollistay
Nu är snart sommarsäsongen här och med rådande omständigheter kommer fler och fler att semestra i Sverige och letar sig ut i det fria för camping. För Hollistay, som driver bokningsplattformen Hollistay.com för camping, ligger det helt rätt i tiden.
Nya trender inom camping
Malin och Lasse Mellstrand, som tillsammans driver företaget Hollistay sedan 2017, ser positivt på framtiden!
– Nu när sommaren ligger framför oss plockas husbilarna och husvagnarna fram för att leta sig ut i Sverige, säger Malin. Vi kan se en tydlig trend att fler och fler vill campa.
I Sverige finns det ca 900 campingplatser och en tydlig trend är att camparen vill upptäcka hela Sverige, både sommar som vinter tid.
– I Sälen, där vi själva bor, ser vi en tydligare trend att man ställer upp husbilen eller husvagnen tidigare på säsongen och njuter av vinterns alla möjligheter, fortsätter Malin. Men vi ser också en trend att fler och fler campar på vintern och söker sig till olika vinterparadis runt om i landet för en helg eller vecka. Historiskt ställde camparen undan sin husbil/husvagn på vinterhalvåret och väntade på att de soliga vårdagarna skulle komma.
Campingbranschen växer
Enligt branschföreningen Svensk Camping bekräftar man att camping är en stark växande bransch som stadigt ökar i antal fordon i form av både husvagnar och husbilar. Under sommarmånaderna juni-augusti har campingen idag en marknadsandel på 46% av svenska gästnätter och 44% av internationella gästnätter i Sverige. Med den växande husbilsmarknaden tillkommer nya grupper av campare som traditionellt inte varit aktiva campare. Tidigare var det pensionärer som sålt sin villa som köpte husbil, sen blev det välbärgade och nu ser vi en stark trend bland barnfamiljer och vana campare testar att byta fordon.
– Vi själva gjorde en roadtrip på 800 mil 2019 runt om i Sverige och har hittat så många fantastiska platser och campingar. Det vi upptäckte var att norrlandskusten var lika fin som västkusten men även i Norrlands inland finns många pärlor att besöka, menar Lasse. Här ser vi också en trend att fler och fler söker sig norrut och hitta campingar som erbjuder det lilla extra; de små och mellanstora campingarna har ofta en mer familjär känsla medan de större campingplatserna satsar mycket på att bygga anläggningar och erbjuder ett mer exklusivt utbud såsom vattenland, äventyrsbad, underhållning och olika restaurangkoncept. De större campingplatserna har gjort en hel del för campingbranschen, tack vare sitt enorma utbud har de lyft campingbranschen till en ny nivå som de mindre campingplatserna har stor nytta av. Vi tror att de har fått upp ögonen för många att prova på camping helt enkelt. Som att åka på chartersemester fast hemma i Sverige. Det finns verkligen något för alla med vårt lyxiga utbud av olika typer av alla 900 campingar vi har i Sverige.
Även Norden är i fokus och flera språk
Hollistay har växt successivt och fler och fler campingar och gäster ansluter till plattformen. Men Hollistay nöjer sig inte med att stanna bara i Sverige så successivt lanseras plattformen även i våra nordiska grannländer; Norge, Danmark och Finland.
– Vi har också utökat plattformen till att erbjuda sju språk så att även campare ute i Europa ska ha möjlighet att nyttja plattformen och alla campingar. Dessa språk är; svenska, norska, danska, finska, engelska, tyska och holländska.
Nyheter på gång under 2020
Plattformen har utvecklats mycket under vintern 19/20 och vi kommer en lansera en ny revolutionerande nyhet för branschen till sommaren säger Lars, men vill inte gå in på mer detaljer om detta före lanseringen.
Utveckling genom inkubatorns processer
Ända sedan Hollistay kom med i inkubatorns processer så har de fått coachning i affärsutveckling mot marknad, försäljning. Nu arbetar de med Karin Burgaz där man tittar på marknadsutveckling men även investeringar av olika slag.
-Hollistays affärsidé ligger helt rätt i tiden och intressant är att ingen annan genomfört den tidigare. Att Hollistay nu finns på en marknad, som redan känner till fenomenet av en bokningsplattform, borgar för en snabb utväxling på affären och en möjlighet för såväl etablerade som nya gäster att utveckla sina campingupplevelser. I tider av Corona-virusets spridning kommer många av oss att välja att stanna i vårt land på semestern, campinglivet och Hollistay har en mycket ljus framtid i sikt, menar Karin Burgaz.