HIT gav anrikt företag ny energi
Sedan starten 2022 har nära femtio företag genomgått HIT, programmet för hållbar, innovativ tillväxt. Ett av dem är Herdins Färgverk i Falun där HIT inte bara resulterat i justerade mål, utan också i större arbetsglädje.
– Kanske för att vi nu har en tydligare bild av vart vi ska och hur vi ska ta oss dit. Det är väldigt inspirerande, säger Per Strand, företagets vd.
Herdins Färgverk är ett familjeföretag med en lång och stolt historia. Själva företaget grundades 1850, men verksamheten startade redan på 1700-talet.
Idag håller Herdins Färgverk till i Hosjö, strax utanför Falun, där utveckling, tillverkning, försäljning och kundservice finns under ett och samma tak.
Företaget är kanske mest känt för sina trä- och textilfärger med varumärket Herdins, men tillverkar även kemtekniska produkter under andra varumärken, exempelvis Imprenex och MP52 Möbelpolish.
Möjligheter i allt
Per Strand har haft olika roller i företaget i tolv år. I fjol tog han över som vd och bara några månader senare kom erbjudande om att delta i HIT.
– Jag tyckte att vi behövde en skjuts framåt på flera områden, så HIT kom in i helt rätt tid, säger han.
Redan från start var det bestämt att flera ur företagsledningen skulle delta i HIT-programmet, något som skulle visa sig vara ett klokt beslut.
– Om bara jag hade varit med skulle det inte alls blivit lika bra. Nu har vi fått in många fler perspektiv, samtidigt som vi kunde dela upp jobbet.
HIT-programmet är baserat på ett antal ämnesblock och Per tycker att vart och ett av dem fört med sig viktiga insikter.
– Några ämnen är extra viktiga för oss och för att alla på företaget skulle lära sig mer har vi bjudit in externa föreläsare. Det har varit väldigt uppskattat och vi har upptäckt att det faktiskt finns möjligheter i allt!
Roligt att involvera fler
För ett företag som tillverkar kemtekniska produkter är hållbarhet alltid en central fråga – dels utifrån lagar och regler, dels utifrån egna initiativ och mål.
– Vi har till exempel börjat fasa ut alla lösningsmedel och det ska vi ha en lösning på senast 2029, berättar Per som uppskattar feedbacken han fått via HIT.
– Jag skulle säga att den har gett oss råg i ryggen vad gäller hållbarhet. Mycket arbete återstår, men det är skönt att veta att vi är på rätt väg och att vi tänker rätt. Och coacherna har verkligen varit fantastiska som bollplank. De kan mycket och har satt sig in i vår verksamhet jättesnabbt.
För Per har HIT kommit att betyda mer än han hade räknat med. Som relativt ny vd har han bland annat upptäckt hur roligt det är att arbeta tillsammans med andra i en utvecklingsprocess.
– Jag har också fått upp ögonen för möjligheterna med utbildning. Tidigare har jag ofta prioriterat bort kurser och sådant eftersom jag inte haft tid, men nu tar jag mig tid.
– I och med HIT har vi också upptäckt vad mycket Dalarna Science Park har att erbjuda i övrigt, så vi kommer definitivt att hålla kontakten framåt.
FAKTA
HIT– ett affärsutvecklingsprogram för hållbar innovativ tillväxt
Programtid: Cirka åtta månader. Tidigare HIT-deltagare är välkomna tillbaka för HIT Acceleration, ett fördjupningsprogram som omfattar ytterligare 6–8 månader.
Innehåll: Workshops och kunskapshöjande seminarier cirka en gång i månaden samt mellanliggande individuell coachning.
Arrangör: Dalarna Science Park.
Finansiärer: Europeiska Regionalfonden och Region Dalarna.
För vem: Små och medelstora företag som vill höja beredskapen inför förändringar, skapa konkret affärsnytta och ökad innovation genom tillgång till expertis, verktyg och nätverk.
Nästa programstart: 26 september 2024.
”Kanske har det aldrig tidigare varit så viktigt att lyfta blicken som nu – inte bara för att hantera utmaningar, utan också för att ta vara på nya möjligheter. Det arbetet kan göras inom ramen för HIT. Under programtiden kan deltagarna både beta av strategiska beslut och gå i mål med konkreta planer och åtgärder.”
Marianne Färlin, projektledare för affärsutvecklingsprogrammet HIT