Lyft affärerna med HIT – ny omgång börjar i april 

Lyft affärerna med HIT – ny omgång börjar i april 

Krig, inflation, AI-revolution, hackerattacker och ändrade kundbeteenden. Det är bara några av de aktuella omvärldsfaktorer som Dalarnas företag behöver förhålla sig till. 

– Kanske har det aldrig tidigare varit så viktigt att lyfta blicken som det är idag. Men inte bara för att hantera utmaningar, utan också för att ta vara på nya möjligheter, säger Marianne Färlin, projektledare för affärsutvecklingsprogrammet HIT.  

Förkortningen i programnamnet HIT står för hållbar, innovativ tillväxt. Programmet sträcker sig över åtta månader och vänder sig till små och medelstora företag i Dalarna som vill vara bättre rustade för både nutid och framtid.  

Genom HIT får deltagarna löpande individuell handledning av Dalarna Science Parks affärscoacher, dessutom får de ta del av workshops, föreläsningar och seminarier.  

– Vid dessa gemensamma tillfällen får de också chans att knyta nya viktiga kontakter och det har faktiskt genererat flera branschöverskridande samarbeten, berättar Marianne Färlin som ofta möter tidigare HIT-deltagare på event som Dalarna Science Park arrangerar. 

– Jag blir alltid lika glad! De fortsätter att vara nyfikna och knyter nya spännande kontakter, vem vet vad det kan leda fram till?  

Återbruk i tiden

En av dem som deltog i HIT i fjol och som nu valt att fortsätta med en fördjupningsperiod på ytterligare åtta månader är Alexander Lindé. Han äger det anrika familjeföretaget Lindés Ur & Guld i Borlänge som grundades av Alexanders gammelmorfar redan 1903.  

– Jag är uppväxt i Göteborg och kom hit som 21-åring för att testa att jobba i företaget något år eller så. Men nu har det plötsligt gått 17 år, säger han och skrattar. 

De senaste åren har kunderna i butiken på Sveagatan blivit alltfler i och med ett ökat intresse för gamla klockor och återbrukade smycken. Trenden är tydlig, berättar Alexander.  

– Slit och släng är ute, retro och återbruk är inne. Vi träffar många kunder som vill kunna använda äldre armbandsur som de ärvt eller köpt secondhand. Detsamma gäller väggur som kanske inte varit i bruk på 40-50 år, men som oftast fungerar hur bra som helst när de fått lite omvårdnad i vår verkstad. 

Ett annat vanligt uppdrag för Lindés Ur & Guld är att tillverka nya smycken av äldre smycken, till exempel en berlock av två ärvda ringar. 

– Kunden får ett unikt smycke med en historia och det krävs inte heller nybrytning av ädelmetaller, så det här är en gren av vår verksamhet som vi hoppas ska växa ännu mer. 

Även om hållbarhetstänket funnits med länge hos Lindés har HIT inneburit ett lyft, tycker Alexander. Inte minst för att det blivit enklare att skapa struktur och se vilka strategiska prioriteringar som ger störst värde. 

– De konkreta verktyg som vi fått med oss är väldigt bra och sedan är affärscoacherna helt fantastiska. Jämfört med att gå på en föreläsning eller en kortare kurs ger HIT väldigt mycket mer.  

– Sedan är det såklart viktigt att gå in i det med rätt inställning. Du får ett jättebra stöd, men det är du och dina kollegor som gör jobbet på hemmaplan. För vår del har det varit väl värt att lägga tid på utveckling och strategi eftersom vi fått stor utväxling av det, säger Alexander.  

Öppen för förändring 

Sedan starten 2021 har cirka 50 personer genomfört HIT. Just nu deltar ett tjugotal bolag och 9 april är det dags att starta nästa HIT-omgång. 

– Alla etablerade bolag i Dalarna som är intresserade av att utvecklas är välkomna att söka. Bransch spelar ingen roll, men det behöver finnas ett intresse för hållbar tillväxt och innovation. Sedan måste det såklart finnas en öppenhet för att tänka nytt, till exempel skruva på affärsmodellen, säger Marianne och betonar att den individuella coachningen alltid utgår från behoven.   

– Jag lovar att vi möter er där ni är så att ni kan komma igång med ert förändringsarbete så snart som möjligt.  

Marianne menar att programtiden på cirka åtta månader är en stor fördel. Den ger deltagarna chans att beta av strategiska beslut och gå i mål med konkreta planer och åtgärder. 

Ännu bättre odds att lyckas med förändringsarbetet blir det om mer än en person från företaget deltar i programmet.  

– Ni får en bättre förankring och ni kan även hjälpas åt att vara uthålliga och driva förändringsarbetet, både under och efter programtiden, konstaterar Marianne.  

Porträtt Marianne Färlin

 

Fakta

HIT– ett affärsutvecklingsprogram för hållbar innovativ tillväxt 

Programtid: Cirka åtta månader. Tidigare HIT-deltagare är välkomna tillbaka för ett fördjupningsprogram som omfattar ytterligare åtta månader. 

Innehåll: Workshops och kunskapshöjande seminarier cirka en gång i månaden samt mellanliggande individuell coachning.  

För vem: Små och medelstora företag som vill höja beredskapen inför förändringar, skapa konkret affärsnytta och ökad innovation genom tillgång till expertis, verktyg och nätverk. 

Nästa programstart: 9 april 2024. 

Ansökan och mer information: HIT-programmet – Dalarna Science Park

Marianne Färlin

Affärscoach

070-8397543

David Nordlund

Affärscoach

070-270 21 93