Insikter från Innovationspanel om internationalisering
Årets tredje innovationspanel byggde på temat internationalisering vilket är en viktig del av arbetet mot fortsatt regional tillväxt. Internationalisering innebär både att företag i Dalarna expanderar eller exporterar utanför Sveriges gränser. Men det handlar också om att attrahera utländska företag till Dalarna. Företag som kompletterar det befintliga näringslivets infrastruktur.
Positiv syn på internationalisering
Det finns en mycket positiv syn på internationalisering i Dalarna. En fråga i Innovationspanelen handlade just om vad aktörer i regionen anser om de insatser som idag görs för att öka internationaliseringsgraden i Dalarna. Nära 80 procent svarade att de anser att alla insatser för ökad internationalisering i länet leder till regional tillväxt. Nästan lika många, 75 procent, menade att Dalarna också är en region med ett näringsliv som till stor del redan verkar utanför Sveriges gränser.
Framgång för nya och gamla bolag
Frågor i Innovationspanelen tog också upp om det fanns en skillnad mellan nystartade bolags internationella framgångar och bolag som funnits längre. Svaren visade att 76 procent ansåg att det inte var åldern på företaget som var avgörande för framgång, utan att det uteslutande handlade om att ha en stark affärsidé för att lyckas även utanför Sveriges gränser.
Dalarnas förutsättningar
Panelen tillfrågades också om det fanns åsikter om Dalarnas förutsättningar att expandera internationellt var desamma som i övriga landet. Över 70 procent menade att förutsättningarna här är desamma som i övriga landet. Samtidigt menade 19 procent att förutsättningarna i Dalarna är bättre än i andra delar av landet.
Flera främjare jobbar för internationalisering
I Dalarna är det flera aktörer som aktivt tillsammans arbetar för att hjälpa Dala-företag ut i världen. Det görs inom ramen för regionens initiativ Exportarena Dalarna, där det under det gångna året samlats aktörer från bland annat Dalarna Science Park genom Enterprise Europe Network, Almi, IUC Dalarna och Business Sweden.
Olika syn på vad som skapar framgång
Synen däremot på vad som egentligen skapar internationell framgång varierar bland paneldeltagarna. En framgångsfaktor för att växa utomlands som nämns är att bolaget har en kommersiellt gångbar affärsidé. Det menar över 50 procent av respondenterna. Internationaliseringsarbete anses av panelen generellt vara av godo inte bara för det enskilda bolagets skull, utan för att resultatet genererar tillväxt i hela regionen. Drygt 60 procent av de svarande menar däremot att en hög digitaliseringsgrad i bolagen ökar möjligheterna för att lyckas internationellt. Så många som nära 90 procent anser att digitalisering är en absolut nödvändighet för att som bolag lyckas internationellt. I övrigt var svaren i panelen relativt samstämmiga om vikten av fortsatt arbete för ökad internationalisering i Dalarna.
Innovationsrapport 2023
Det här är en artikel från Dalarna Science Parks Innovationsrapport 2023.
Läs hela Innovationsrapporten 2023