Succéstart för HIT – möt Res Ola Persson från Björbo Snickeri
Affärsutvecklingsprogrammet HIT riktar sig till företag som vill bli mer hållbara och innovativa, helt enkelt bättre rustade för framtiden. Marianne Färlin är programansvarig för HIT. Hon konstaterar att många företag kan ha svårt att hinna med de strategiska utvecklingsfrågorna i vardagen.
– Men i HIT lyfter deltagarna blicken och då händer det grejer. Eller som en tidigare deltagare beskrev det: ”förut pratade vi, nu gör vi”.
Behöver vår affärsmodell justeras? Vilket är nästa steg i vår digitaliseringsresa? Hur kan vi fortsätta att vara en attraktiv arbetsgivare? Det är några av frågorna som HIT-deltagarna arbetar med under den 6–8 månader långa programtiden.
– Att delta i HIT är ungefär som att ha en personlig tränare på gymmet. Vi coacher peppar och utmanar, men det är du som gör jobbet. Tillsammans ökar vi chansen att du når dina uppsatta mål, säger Marianne.
Konkreta resultat
Förkortningen HIT står för hållbar, innovativ omställning och tillväxt. Ifjol var första gången som programmet genomfördes. Omgång två är igång sedan maj och om en knapp månad, 17 november, startar omgång tre.
Både workshops och individuell coachning ingår, samtidigt som innehållet anpassas utifrån bolagens aktuella situation.
Marianne menar att den långa programtiden är en stor fördel. Den ger deltagarna chans att beta av strategiska beslut och gå i mål med konkreta planer och åtgärder.
– Med HIT får du vårt stöd hela vägen för att ta dig tiden att tänka om, tänka nytt, växa och ibland ställa om fokus.
Kommunikationen viktig
Res Ola Persson är vd för det anrika snickeri- och inredningsföretaget Björbo Snickeri AB, med varumärket Björbo Badrum. Han deltog i premiäromgången av HIT och är mycket nöjd med det han och företaget fick ut.
– Redan innan vi gick med i HIT hade vi kommit rätt långt med en ny strategisk plan och hur vi skulle utveckla vårt erbjudande. HIT gjorde att vi kunde ”trycktesta” tänket innan vi gick vidare med konkreta åtgärder.
De senaste åren har Björbo Badrum tagit flera steg mot en mer hållbar verksamhet. Dels i fråga om energianvändning och maskinpark, dels i fråga om utfasningen av lösningsmedel.
– Genom HIT har vi även fått upp ögonen för hur viktigt det är att bottna i besluten och att kommunicera dem. Här har den individuella coachningen varit guld värd.
Deltagarmix
Branschföreningen Byggdialog Dalarna arbetar för att utveckla bygg- och fastighetsbolag mot ett mer hållbart byggande. Föreningen har cirka hundra medlemsföretag och för dem är HIT en fin möjlighet att komma vidare i hållbarhetsarbetet, tycker Annica Granberg, vice verksamhetschef.
– I branschen är det just nu fokus på stigande material- och energikostnader, men vi behöver göra mer. Med tanke på all den osäkerhet som råder i världen har det kanske aldrig varit viktigare att stärka sitt företag för framtiden, säger hon.
Marianne och hennes kollegor välkomnar gärna fler bygg- och fastighetsbolag i nästa HIT, samtidigt som de vill se en mix av deltagare från många olika branscher.
– Så har det varit hittills och det är positivt både för deltagarna som breddar sina nätverk och för kvaliteten på programmet. Vi har även sett en del samarbeten och affärer mellan deltagande företag, så det är såklart jätteroligt.
Fakta
HIT– ett affärsutvecklingsprogram för hållbar innovativ omställning och tillväxt
Programtid: 6–8 månader
Innehåll: Workshops och kunskapshöjande seminarier cirka en gång i månaden och individuell coachning däremellan.
För vem: Små och medelstora företag som vill höja beredskapen inför förändringar, skapa konkret affärsnytta och ökad innovation genom tillgång till expertis och nätverk.
Nästa programstart: 17 november 2022
Intresseanmälan och mer information